شرکت بازاریابی شبکه ای تجارت وینا کران

نمایندگی انحصاری فروش محصولات Winna

بازار هدف چيست و چگونه بازار هدف خود را پيدا کنيد؟

 

تعريف بازار هدف:
بازار هدف تحت عنوان گروهي از خريداران احتمالي تعريف مي شود که يک کسب و کار محصولات و خدمات آن را تامين مي کند. بعبارت ساده تر، بازار هدف گروهي از افراد است که احتمال زياد خريداران محصولات يا خدمات شما هستند.

 

 

چرا بازار هدف اهميت دارد؟

 

بسياري از صاحبان کسب و کار خانگي براي تعريف بازار هدف خود وقت نمي گذارند، و اين يعني بايد زمان و پول خود را براي يافتن مراجعان و مشتريان تلف کنند.

بعضي از مالکان کسب و کار خانگي بازار هدف خود را تحت عنوان "همه" تعريف مي کنند، اما در واقعيت، خريداران ايده آل ويژگي ها، مشخصه ها و موقعيت هاي ويژه اي دارند که محصول يا خدمات شما بالاخص مناسب آنهاست.

با شناختن بازار هدف مي توانيد پيام هاي بازاريابي خود را در جايي از بازار نصب کنيد که مخاطب شما در آن قرار دارد، و مي توانيد از واژه هايي استفاده کنيد که دقيقا نيازهاي آنها را هدف قرار مي دهد.

براي مثال، اگر محصول شما يک دستيار مجازي است مي توانيد آن را در روزنامه محلي تبليغ کنيد که يک ميليون مخاطب دارد. احتمالا يک ميليون نفر تبليغ شما را مي بينند اما اغلب آنها نيازي به دستيار مجازي ندارند، و اگر هم دارند ذهنيت آنها اين نيست که در حين خواندن يک روزنامه محلي آن را تهيه کنند. اما اگر اين تبليغ را در بولتن خبري انجمن دستيار مجازي منتشر کنيد مخاطبان شما محدودتر مي شوند، اما همه آنها در بازار هدف شما قرار دارند.

 

بخش هاي مختلف بازار هدف:

 

ويژگي ها، مشخصه ها، موقعيت ها و درخواست ها/نيازهاي خريدار ايده آل متناسب با بخش هاي مختلف بازار تعيين مي شود. بازارهاي هدف سه ويژگي مشترک دارند:

1) بخش جغرافيايي که براساس موقعيت جغرافيايي خريداران مشخص مي شود.

2) بخش جمعيت شناختي که روي مشخصه هايي مانند جنسيت، نژاد و سن متمرکز است.

3) بخش روانشناختي که ويژگي هاي مرتبط با شخصيت من جمله ارزش ها، ديدگاه ها، علايق يا سبک زندگي را در نظر دارد.

 

هر چه بهتر خريدار ايده آل را بشناسيد کمپين هاي بازاريابي و مخابره پيام محصول شما بهتر و کارآمدتر مشتريان را جذب خواهد کرد. اگر شناخت دقيقي از مشتريانتان نداشته باشيد بازار را از دست مي دهيد.

گاهي ممکن است چندين بازار هدف داشته باشيد، اما حتما بايد متناسب با هر گروه بازاريابي جداگانه اي در نظر بگيريد. براي مثال، گروه هاي زيادي (از جمله زناني که به تازگي فرزند بدنيا آورده اند، و زناني که مشکلات سلامتي دارند) مي خواهند وزن کم کنند. همه آنها دليل مشترکي براي اين هدف ندارند (کاهش وزن نوزاد، داشتن اندام متناسب بعد از زايمان، ارتقاء سطح سلامت).

 

چرا بازار هدف براي همه ابعاد کسب و کارتان اهميت دارد

اصلي ترين دليل براي شناسايي بازارهاي ايده آل اين است که در زمان و هزينه صرفه جويي کنيد. هرچه پيام بازاريابي شده جهت دقيق تري داشته باشد نتيجه بهتر و سود بيشتري بدست خواهيد آورد.

 

شناسايي بازار هدف در فاز برنامه ريزي و تحقيق کسب و کار نيز اهميت دارد. پنج حوزه زير در برنامه ريزي کسب و کار نيازمند شناسايي بازار هدف هستند:

 

امکان سنجي— ارزيابي ايده کسب و کار نيازمند آشنايي با عادات خريد در بازار هدف است. اگر مي خواهيد بدانيد آيا اصلا ايده کسب و کارتان جواب مي دهد يا نه، بايد بازار هدف را شناسايي کنيد.

تحقيقات بازارتحقيقات بازار شامل شناخت پنج جنبه از پيرامون کسب و کارتان است. مشتري يا بازار هدف ايده آل يکي از اينهاست. با صرف زمان براي انجام تحقيقات اوليه و ثانويه در شناخت بازار هدف در هزينه و زمان صرفه جويي مي شود.

 

 

تحليل SWOT— يعني تحليل نقاط قوت، نقاط ضعف، تهديدها و فرصت هاي پيش روي کسب و کارتان. اين تحليل شامل بررسي بازار هدف نيز مي باشد. براي مثال، اگر يک محصول سلامت آقايان 70-55 سال داريد، تهديد پيش روي کسب و کارتان مي تواند کاهش سطح درآمد در اين گروه بعد از رسيدن به سن بازنشستگي (65 سال) باشد.

بيزينس پلنيک بيزينس پلن خوب ابعاد متفاوتي دارد، اما طرح ابتدايي آن براساس دو حوزه نگاشته مي شود— محصول و بازار هدف. اگر شناخت خوبي از بازار هدف، عادات خريداران آن، رفتار و اولويت هاي آنها نداشته باشيد با يک بيزينس پلن خام دستانه از رقابت عقب مي مانيد.

بازاريابيبازار هدف همان بازاري است که محتواي بازاريابي خود را متناسب با آن طراحي مي کنيد. اگر بازار هدف را درست شناسايي نکرده باشيد پيام شما بدرستي منتقل نشده و مخاطب سردرگم خواهد شد. با اينکار هزينه تبليغات را دور ريخته ايد و پيام را به مخاطب اشتباه فرستاده ايد.

 

نظرات کاربران (0 نظر)

امتیاز شما به این مطلب:
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید